Ik hoop dat ondanks dit wel erg rustige forum, er toch iemand antwoord kan geven op mijn vraag.
Op mijn werk ga ik veel met tuinmachines om, die rond de 105 decibel produceren (tussen de 103 en 107 decibel vallen ze allemaal). Per dag werk ik maximaal vier uur (achtereen) met deze lawaai producerende tuinmachines, vier dagen per week normaal gesproken. Ik ben heel consequent in het dragen van gehoorbescherming, ook bij kort durende taken gaat de gehoorbescherming altijd op! Volgens de gegevens van de fabrikant dempt de gehoorbescherming die ik draag, gemiddeld 27 decibel. Ik zorg dat ik de gehoorbescherming altijd op een juiste wijze draag, zo heb ik de kappen strak genoeg afgesteld en zitten er geen poten van veiligheidsbrillen e.d. onder gestopt.
Nu mijn vraag aan jullie; voor mijn idee ben ik zeer goed bezig om mijn gehoor te beschermen, zeker in vergelijking met bepaalde collega's. Toch vraag ik mij af of het mogelijk is dat ook ik schade aan mijn gehoor oploop op de lange duur? Ik heb dit werk overigens nog niet zo heel lang, maar misschien blijf ik dit werk wel 25 jaar lang volhouden (ik ben nog jong).
Dus de vraag kort samengevat: Is de kans vrijwel uitgesloten dat ik op de lange duur een gehoorbeschading oploop of is die kans toch best aanwezig?
Ik benieuwd.
PS. Vanzelfsprekend bescherm ik in lawaaierige thuissituaties ook mijn gehoor.